Beter leren verkopen met een NLP Opleiding?

“Metaprogramma’s?” zal je je misschien afvragen. Wat zijn dat? Metaprogramma’s zijn filters die we gebruiken om met de wereld om ons heen te communiceren en voor een deel ons gedrag bepalen. Een echte definitie is:” Een metaprogramma is een patroon dat waarneembaar is in hoe iemand denkt en waarneemt en dat tot uitdrukking komt in zijn gevoelens en in zijn verbale en non-verbale gedrag

Sommige roepen dat er 14 zijn, andere 16 en degenen wat verder weg 66. Natuurlijk e.a. afhankelijk hoe je iets indeelt in categorieën en natuurlijk niet echt relevant als je er snel en goed mee wilt werken. Zoals bij zoveel dingen zal de waarheid ergens in het midden liggen.

 In deze serie zal ik de meest relevante metaprogramma’s beschrijven aangevuld met voorbeelden en woorden die je daarbij het beste kunt gebruiken om de metaprogramma’s te activeren, die voor jou belangrijk kunnen zijn als je beter en met meer plezier je dienst of product wilt verkopen. Verbaal en schriftelijk!.

 

Motivatie

Vandaag laat ik je zien hoe je snel kunt bepalen in welke richting de motivatie van jouw potentiele klanten zich beweegt. En dan bedoel ik natuurlijk dat jouw klanten iets willen aanschaffen omdat een product ze iets oplevert of iets gaat kosten als ze het niet zouden aanschaffen. Dit bepaalt in grote mate welke woorden je kunt gebruiken om jouw klant optimaal gemotiveerd te krijgen om je product of jouw dienst aan te schaffen.

 

De metaprogramma’s “weg van” of “in de richting van” zijn handig om te kennen om snel in te kunnen schatten hoe je het beste een potentiele klant kunt benaderen en welk woordgebruik je het beste kunt kiezen om deze klant aan je te binden.

 

“Weg van”

Als je het metaprogramma “weg van” aanzet, dan ben je gericht op het vermijden van zaken. Je praat over hindernissen en bedreigingen. Je zorgt er voor dat de zaak niet instort, je bent preventief bezig.

 

“in de richting van”

Als je de denkstijl “in de richting van” hanteert, dan weet je wat je wilt bereiken. Je focust op doelen. Je vecht er voor. Je houdt van het opbouwen van zaken.

 

Nu je dit weet, hoe gebruik je dat dan?

Laat ik een makkelijk stappenplan voor je uiteenzetten. En laat ik gewoon bij stap 1 beginnen:

 

Vraag je klant wat hij of zij verwacht van het product. Dus :”Wat verwacht je van een nieuwe auto?”

 

Luister dan goed naar de antwoorden die je klant geeft. Als jouw klant tegen je zegt dat juist die nieuwe auto ervoor moet gaan zorgen dat hij/zij nooit meer in de trein hoeft te staan dan weet je dat jouw klant “weg van” redenen heeft voor de aanschaf.

 

Zegt jouw klant tegen je :”ik wil gewoon een mooie auto” dan weet je dat jouw klant “in de richting van” redenen heeft.

 

Stem je verkoopargumenten dus af op beweegreden van de klant. Vertel je klant, als deze “weg van” redenen heeft hoe lekker het is dat je nooit meer in een overvolle trein hoeft te zitten of te wachten op een koud en winderig perron.

 

Makkelijk toch. Zo stem je nog beter af op de klant en maak je jouw kans op de verkoop alleen maar groter.

 

Nog meer leren in een NLP opleiding.

Je leert nog meer leuke dingen om je communicatie nog beter te maken. Natuurlijk kan het ook zijn dat je nog niet zo zeker bent van het feit dat je wel goed communiceert of dat je leidinggevende je zojuist heeft medegedeeld dat jouw communicatie toch echt stukken beter kan. Dan is een NLP opleiding de moeite waard om te overwegen.

 

 

Voor meer info : http://www.nlpacademie.nl/nlp-opleiding