Tegenwoordig zijn er zoveel strategieën waarvan er wordt gezegd dat ze belangrijk zijn voor je bedrijf. Je ziet door de bomen het bos niet meer, en dat is begrijpelijk. In deze blog vind je de strategieën die het belangrijkste zijn voor je bedrijf. Innovatiestrategie Een innovatiestrategie is een gemeenschappelijke innovatie missie binnen een bedrijf en het is een gedetailleerd plan dat erop gericht is nieuwe waarde te creëren, waarvoor klanten bereid zijn te betalen. Het omvat een reeks richtlijnen of gedragingen die gericht zijn op het bereiken van toekomstige organisatorische groei. De meest innovatieve hanteren een visie dat grote, nieuwe ideeën niet zomaar ontstaan. In plaats daarvan ontstaan innovaties uit omgevingen en procedures die doelbewust zijn ontworpen om hun ontwikkeling te vergemakkelijken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van brainstormsessies zijn, medewerkers stimuleren om actief ideeën bij te dragen of andere activiteiten. Voor het creëren van een innovatie wordt soms ook wel een innovatiebureau ingeschakeld. Zo’n bureau kan jou en je bedrijf dan helpen om een innovatie te creëren maar over het algemeen worden ze ingeschakeld om manieren te bedenken om het innovatieproces te verbeteren. De technieken die een innovatiebureau kunnen hanteren zijn variërend, maar één van de veelgebruikte technieken is Design thinking. Marketingstrategie Een marketingstrategie is het algemene plan van een bedrijf om potentiële consumenten te bereiken en hen te veranderen in klanten van hun producten of diensten. Een marketingstrategie bevat het waardevoorstel van het bedrijf, de belangrijkste merk uitstraling, gegevens over de demografische gegevens van de doelgroep en andere elementen op hoog niveau. Een grondige marketingstrategie omvat op zijn minst de vier P’s van marketing: product, prijs, plaats, en promotie. Het uiteindelijke doel van een marketingstrategie is het bereiken van een duurzaam concurrentievoordeel ten opzichte van rivaliserende bedrijven door het begrijpen van de behoeften en wensen van de doelgroep. Of het nu gaat om een ontwerp van een advertentie, massaproductie of een social media-campagne, een marketingmiddel kan worden beoordeeld op basis van hoe effectief het de kernwaarde van een bedrijf communiceert. Daarom is het van tevoren ook heel belangrijk om de kernwaarde te schetsen.
|