Landelijke Bedrijvengids
Image default
Internet

CRM software als bedrijfssoftware

Lees meer over het gebruik van CRM-systemen in bedrijven vandaag de dag en hoe u op deze manier kosten kunt besparen. 

De digitale transformatie houdt een sterke greep op een breed scala aan industrieën en heeft de potentie om processen en andere bedrijfsprocessen aanzienlijk te optimaliseren. Hieronder willen we de rol van CRM-software  onder de loep nemen en laten zien hoe bedrijven vandaag de dag kunnen profiteren van het gebruik van een dergelijk systeem. Concreet moet er een nadere blik worden geworpen op de functionaliteit en verschillende technische mogelijkheden en randvoorwaarden. 

Wat is bedrijfssoftware? 

In principe kunnen alle systemen en softwareoplossingen die in de operationele context worden gebruikt, worden omschreven als bedrijfssoftware. Alleen al uit deze definitie wordt duidelijk dat er niet altijd een scherpe grens is tussen toepassingen voor privégebruik en oplossingen voor de operationele context. Spreadsheetprogramma’s kunnen bijvoorbeeld zowel privé als in een ondernemende context worden gebruikt. Toch zijn er aparte softwaresystemen die duidelijk uitsluitend gericht zijn op bedrijven. Het gaat dan bijvoorbeeld om CRM-systemen. De drie letters “CRM” staan voor Customer Relationship Management; Duits klantrelatiebeheer of klantenservice. Dit is de centrale oriëntatie van een bedrijf of organisatie. Tegelijkertijd gaat dit hand in hand  met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. CRM-software stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze vervolgens zowel geoptimaliseerd als geautomatiseerd worden. 

Functies van een CRM-software 

Een CRM-software is meestal holistisch georiënteerd en kan zo de processen van verschillende afdelingen samenvoegen. Een CRM-systeem dekt onder andere de processen van de volgende afdelingen of verantwoordelijkheden: 

  • Das Marketing, 

  • verkoop 

  • klantenservice 

  • het callcenter, 

  • contactbeheer, 

  • workflow management, 

  • projectmanagement en 

  • berichtgeving. 

Welke gebieden van bijzonder belang zijn, verschilt van bedrijf tot bedrijf. Uiteindelijk wordt elk bedrijf gekenmerkt door zijn eigen specifieke vereisten, zodat het niet mogelijk is om volledig te generaliseren welke functies een CRM-systeem in elk geval zou moeten hebben. 

Technische kenmerken 

Als het gaat om bedrijfssoftware, wordt er vaak gesproken over platforms of licentiemodellen. Dit is de manier waarop het systeem wordt ingezet. In de loop van de digitale transformatie zijn met name cloudsystemen de laatste tijd steeds belangrijker geworden. Deze worden door de aanbieder via internet ter beschikking gesteld van bedrijven. Voor het gebruik is een maandelijkse huur verschuldigd. On-premises CRM systemen zijn daarentegen het conventionele licentiemodel. Deze worden geïnstalleerd op de lokale servers van een bedrijf en van daaruit bediend. Het bedrijf is in het bezit van hard- en software. 

Wat is Open Source CRM? 

Een ander technisch kenmerk zijn zogenaamde open source-systemen. Open Source CRM kenmerkt zich door het feit dat de broncode van het systeem open is en dus vrij toegankelijk voor het grote publiek. Dit heeft als voordeel dat bedrijven bij het gebruik van een dergelijk systeem kunnen rekenen op een brede community. Tegelijkertijd maakt de vrij toegankelijke broncode de systemen echter ook kwetsbaarder voor hackers. Tegelijkertijd hebben bedrijven echter de mogelijkheid om het systeem eenvoudig aan te passen aan hun eigen vereisten. Dit vereist echter voldoende programmeerkennis. Het is dus niet mogelijk om te generaliseren welke bedrijven kunnen profiteren van het gebruik van open source CRM-software.

Gerelateerde artikelen

Laat je eigen webshop ontwerpen door een professional!

Wat moet je als startende ondernemer doen?

Automatisering met project management software